Ett tillväxtnätverk för tillväxtledare!

Bakgrunden är erfarenheten av att VD:ar i snabbt växande företag har gemensamma frågeställningar; som att rekrytera folk, att få en ledningsgrupp som hinner med, nyckeltal som styr rätt, ägarkonflikter etc. De har också det gemensamt att de ofta möts av oförstående ägare, finansiärer eller partners. Ett nära, lokalt nätverk av likasinnade ger det bollplank som krävs.

vdnätverk

Men den ömmande punkten är som alltid i tillväxtföretag: tid och kravet på ett högt tempo.
Ahrens VD-nätverk är en grupp på sju VD:ar i snabbväxande företag. Vi träffas cirka fem gånger per år. Fokus på uppgiften, inget ”kaffesnack”.

Formen varierar, men gemensamt är att vid varje tillfälle är någon av deltagarna värd. Värdskapet innebär att man ”äger” VD-Nätverket i 2 – 5 timmar kring ett ämne som man själv väljer.

Tre varianter som vi alternerar mellan:

  1. Vi diskuterar ett tema som deltagarna tillsammans väljer. Därefter ”äger” värden gruppen i två timmar.
  2. Detsamma men med en inbjuden erfarenhetsgivare, ibland som alternativ till att värden ”äger” gruppen.
  3. Vi jobbar med modellen från Tillväxtuniversitetet, dvs

Varje träff i VD-nätverket är på c:a fem timmar, ofta 14.00 – 19.00.
Några timmar som skall vara så effektiva att alla tycker det är värt tiden – konkreta tips, kontakter med finansiärer, styrsystem att låna fyra takter av, med mera.
En gång om året tar vi ett längre möte, där vi satsar på att lära känna varandra bättre. Vi tar oss kanske iväg utomlands.

Thomas Ahrens håller i mötena, delar med sig av sina erfarenhet av snabbväxare och hjälper gruppen att dra slutsatser.
De deltagande företagen är icke-konkurrerande från olika branscher.

Enkla spelregler – 100% fokus, vi håller oss till temat och vi bjuder på våra misstag – inga ”besserwissers”

Årskostnad SEK 30.000 , förlängning varje år om inte ni sagt upp nätverksdeltagandet två månader innan.

 

Exempel på tema:

Hur behåller man tillväxtkulturen? Tillväxtens baksida – ”fort o fel” – hur styra upp utan byråkrati? Hur skall vi återskapa drivet i organisationen efter en svacka?   Grundaren / ägarna och jag har olika målbild – vad göra? Hur återtar vi försprånget på marknaden?

Hur skall den optimala ledningen se ut när besluten ofta måste tas direkt? Liten spelare på en global marknad – hur ta sig igenom,   Hur bygga rekryteringen?

Situationer som jag tror du som VD känner igen dig i.

För att veta mer om VD-Nätverket, kontakta Thomas Ahrens