De som startar företag för att bli snabbväxare har en annan syn på att bygga sitt ledningsteam än de som är och vill vara levebrödsföretagare. De bygger det som en bil! Framhjul som styr – marknads-och produktutveckling. Bakhjul som driver – sälj och leveransmaskin. En VD som behärskar helheten och en CFO som har koll på siffrorna.
Hur tror du det är möjligt att en gammal Lotus Super Seven (Bilden) kan konkurrera framgångsrikt i en öppen klass mot nya Porsche, Lotus mfl? Den har bara 120 hk, men väger mindre än hälften av de andra. Enkel och begriplig, inga dörrar, tak eller annat som väger. Men framförallt måste den vara i absolut balans! Med framhjul som är i synk, bakhjul som har en diffbroms mellan sig så inte ett hjul spinner loss. Och en förare som kan sin bil utan och innan och vågar gasa på. Vad har det med ett ledningsteam att göra??? Startups som ser potentialen att nå misnst 100MSEK inom en rimlig tid har lärt sig att bygga sitt företags kärntrupp på samma sätt. Framhjulen: någon som kan läsa marknadstrender och kundsvordomar, förstår spelet där ute och hur företaget ska positionera sig. Någon som kan ta fram produkter eller tjänster som det finns eller kan komma att finnas marknad för. De ska helst peka åt samma håll…. Bakhjulen: Sälj som ska sälja det som framhjulen siktar på, INTE styra! Sedan en leveransmaskin som säkrar leveransernas kvalitet och volym. Många startups med fantastiska ideer och potential snubblar på att de antingen inte säljer eller inte kan leverera när det tar fart. Sist, men inte minst, en VD som behärskar helheten, som kan vara säljare eller utvecklare, men som har det jag kallar en ”T”-profil, dvs har också bredden att förstå hela företaget och hur funktionerna samverkar. Man vinner inga lopp på att bara gasa…… Som VDs förlängda arm – en CFO lägg mer energi som controller än att redovisa resultat.
Nu låter detta som en utopi när man är tre grundare som ska ta sin första order. Men tänket måste vara där. En av grundarna kanske är en bra VD och marknadsvisionär, en annan en bra säljare, men vem ser till att produkterna eller tjänsterna tas fram och levereras? Att så tidigt som möjligt hitta de personerna som kan, men också har ledaregenskaper, så man inte måste byta ut alla hjulen innan man fått ner kraften i backen. Självklart träffar man inte rätt från start. Redovisningsekonomen måste bytas ut mot en CFO. Säljaren mot en säljledare etc.