Produktutveckling – vad är det hos er?? Har ni lanserat någon kioskvältare de senaste åren??
Är det att lyssna på kundkrav och vidareutveckla sina produkter utifrån det?
Är det att utveckla nya generationer av befintliga produkter – nya produkter som ger nya funktioner, lägre kostnader, bättre handhavande, ny design – eller allt på en gång?
Är det att göra ett Quantum Leap – att lyssna på kundsvordomar och ta fram en produkt världen aldrig skådat – en kioskvältare – när kunderna väl har förstått dess storhet?
Det krävs mod att gå emot den etablerade branschstandarden. Det krävs en intuitiv förståelse för både teknik och marknad för att kunna lyssna på kundsvordomar och omforma dem till något som inte ens kunden kunnat föreställa sig. Sist, men inte minst, det krävs någon med så stort inflytande att man kan arbeta helt fritt, utanför alla projektmodeller och â€så har vi alltid gjortâ€. Många har en projektmodell som alla tillämpar. Men Quantum-leap utveckling kräver andra kvaliteter.
De som klarar att driva Quantum Leap-projekt är därför ofta en grundare om brinner för sin idé eller en rebell till VD – som Steve Jobs.
Det är därför det är så sällan vi ser det hända:
De flesta organisationer har bra projektmodeller som man filat på i många år – att göra våld på dem finns inte på kartan.
De flesta VDar är fostrade att följa branchen och/eller styrelsens direktiv. Koncernfilten i storföretag gör att du kan säga bye-bye till karriären om du satsar på ett Quantum Leap-projekt.
Det går inte att med en excel-modell räkna hem ett Quantum Leap-projekt – det finns ju ingen etablerad marknad!
Så kära ägare, investerare, styrelser och VDár – när ni springer på en lagom galen rebell som har ett Quantum Leap-projekt på G – räkna inte sönder det. Försök förstå vilken marknad det kan skapa. Minns att Ericsson anlitade konsulter 1984 som räknade ut att mobiltelefonmarknaden skulle bli så stor som 1 miljon mobiltelefoner år 2000. Det blev över 900 miljoner!!!
Thomas Ahrens