Svårt att hitta säljare?
Snabbväxare upptäcker ofta att de säljare de anställer fokuserar på att sälja traditionellt a´la´ Kotlers fem P. Som en driven gatuförsäljare. Vad de behöver är ”frälsare”, som kan sätta nya glasögon på kunden och få dem att se på sin situation på ett nytt sätt. Som säljer med öronen. Frälsande säljare är en bristvara. Det krävs en djupare förståelse för kundens svordomar, inte att bara vara drillad i avslutsteknik. Men anställda i den kundmålgrupp ni vänder er till finns det många av. Anställda som upplever kundsvordomen. Anställda som inte är säljare idag, men som brinner för att få fler att upptäcka att ni kan lösa upp deras svordom. Att anställa dem och träna dem till att bli säljare är lättare än att konvertera traditionella säljare till ett nytt beteende. Dessutom finns det många företag där försäljningen till 60-80 procent är förköpning! Kunderna tar ett köpbeslut och kontaktar företaget – en säljare tar samtalet / mailet etc och kallar det för att de sålt. Så i stället för att anställa fler säljare så kanske ni behöver en ännu mer aktiv marknadsföring och många fler i er kundtjänst som tar hand om inkommande förfrågningar och förädlar dem till att kunden köper mer / köper rätt. Låt säljarna bara ta nykundsbearbetning och att hålla kontakter på hög nivå med era nyckelkunder: ”KAM”. Key Account Managers på fin managementsvenska. Billigare, effektivare och mindre kostnader för kaffebrödssälj, där säljarna åker runt och tar upp order ni ändå skulle fått. De företag som verkligen har en passion för kundnytta och förstår kundernas svordomar leds ofta av vad jag kallar ”Passionerade Diktatorer”. De skapar företag som brinner. Med säljare som tror så mycket på företaget att det smittar av sig på kunderna. Stämmer det på er? Läs boken och känn igen dig!